Vi danskere er kendte for, at være ganske pragmatiske, når det kommer til biler. Den typiske dansker køber ikke en bil for at blære sig eller føre sig frem. Vi ser derfor ikke særligt mange af de mere luksuriøse Ferrari og Mercedes modeller på de danske veje. Den slags luksusbiler er selvfølgeligt utroligt lækre, og har man lyst til sådan en bil, så skal man helt sikkert ikke holde sig tilbage. For de fleste danskere er den slags biler dog ikke pengene værd. For dem er bilen nemlig primært at praktisk værktøj, der hjælper os med at komme fra ét sted til et andet. Vi sætter selvfølgeligt pris på kvalitet og komfort, men vi ser ikke nogen grund til at betale 10 gange mere for en luksus Mercedes, når en Skoda kan gøre det næsten ligeså godt, til en brøkdel af prisen.
Det betyder også, at mange bilproducenter holder rigtigt godt øje med det danske bilmarked. Vi danskere er nemlig så kræsne, at vores købevaner er rigtig brugbar information, når det kommer til at designe bedre biler. Hvis danskerne tydeligt foretrækker én bil over konkurrenterne, så gør den bil altså noget rigtigt, på et helt fundamentalt niveau. Producenterne har altså vished for, at bilen ikke bare sælger bedre, fordi den er flottere at se på, eller har en større blære-faktor grundet intensiv markedsføring. Hvis en bil sælger godt i Danmark, så er det fordi det er en god bil. Den tjener sit primære formål så godt, at den er at foretrække over andre biler.
Et rigtigt godt eksempel på dette fænomen har vi, ved den populære Nissan Qashqai. Danmark har aldrig været et land, hvor SUVer solgte særligt godt. Det har sandsynligvis haft noget at gøre med, at de fleste SUVer har været designet med det amerikanske marked i tankerne. I USA bliver der kørt rigtigt mange kilometer hver eneste dag, og der er mange fordele ved en stor bil. Blære-faktoren er desuden noget, der spiller en stor rolle i USA, modsat herhjemme. En amerikansk SUV er altså typisk ikke noget, der tiltaler os danskere.
Men Nissan Qashqai formåede at designe en mellemstor SUV, der passede perfekt til det danske temperament. Mange af de danske bilimportører var hurtige til at se, at det her ikke var en typisk SUV, og at den havde en chance på det danske marked. Så de importerede den, og satte den til salg for en god pris. Det var nok til, at rigtigt mange danskere tog chancen, og prøvede kræfter med en SUV for første gang.
Det viste sig at være en enorm succes. Dem der havde købt en Nissan Qashqai var så glade for bilen, at de talte varmt om den til andre. Stille og roligt spredte ordet sig, og Nissan Qashqai blev hurtig til den bedst sælgende SUV i sit segment. Ingen andre SUV’er har formået at gøre dem kunsten efter.
More from Biler
Opdag din drømmebil hos en Renault forhandler
Hvis du er på udkig efter en ny bil, og ønsker en kombination af stil, funktionalitet og kvalitet, så er …
Alt om den nye Nissan Ariya Electric Crossover
Bilverdenen er i fuld gang med nyheden om, at Nissan netop har frigivet deres nye elektriske crossover - Nissan Ariya. …
Elbiler: når det skal være ekstra lækkert
Der er mange grunde til at vælge en elbil. De er både billigere i drift, bedre for miljøet og så …